POSTANOWIENIE Komisarza Wyborczego w Gdańsku z dnia 17 listopada 2017 r. w sprawie rozpatrzenia wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego dotyczącego odwołania Prezydenta Miasta Sopotu przed upływem kadencji.

POSTANOWIENIE

Komisarza Wyborczego w Gdańsku

z dnia  17 listopada 2017 r.

 

w sprawie rozpatrzenia wniosku o przeprowadzenie referendum  gminnego  dotyczącego odwołania Prezydenta Miasta Sopotu przed upływem kadencji.

Na podstawie art. 22 ust. 4  ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 400 i z 2017 r. poz. 850) po rozpatrzeniu wniosku  STOWARZYSZENIA  MIESZKAŃCY DLA SOPOTU o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania  Prezydenta  Miasta Sopotu przed upływem kadencji, Komisarz Wyborczy w Gdańsku postanawia

odrzucić wniosek

 

U z a s a d n i e n i e

            W dniu 21 sierpnia 2017 r. przedstawiciele  Stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu   złożyli w  biurze  Komisarza  Wyborczego  w Gdańsku powiadomienie  o  zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum  gminnego w sprawie odwołania  Prezydenta Miasta Sopotu  przed upływem kadencji.

Złożenie powiadomienia Komisarz Wyborczy potwierdził  pismem z dnia  22 sierpnia 2017 r. o sygn. DGD-778-1/2/17.  

W dniu 20 października 2017 r. z  upoważnienia   Pełnomocnika Inicjatora Referendum -  Wiceprezes Stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu - Krzysztof IWANOW, złożył Komisarzowi Wyborczemu w Gdańsku pisemny   wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego, załączając do niego:

  • publikacje prasowe z lokalnej prasy, ulotki informacyjne oraz  zdjęcia wskazujące miejsca ich rozplakatowania na miejskich nośnikach informacyjnych,
  •  355 kart zawierających łącznie 3071 pozycji osób popierających inicjatywę Stowarzyszenia.

Dołączone do wniosku karty zostały ponumerowane od nr 1 do nr  355 , oznaczono na każdej z nich ilość pozycji zawierającej podpisy (bez sprawdzania ich poprawności). Każdą kartę opatrzono ponadto pieczęcią i podpisem Komisarza Wyborczego oraz podpisem osoby dokonującej złożenia  wniosku.

W celu potwierdzenia  prawidłowości danych zawartych na wykazach poparcia, Komisarz Wyborczy w Gdańsku wystąpił do  Prezydenta Miasta o udostępnienie  pracownikom delegatury Krajowego Biura Wyborczego komputerowej bazy stałego rejestru wyborców prowadzonego w Urzędzie Miasta Sopotu. Upoważnił również pracowników  gdańskiej Delegatury do przeprowadzenia samodzielnej weryfikacji wszystkich danych wskazanych na wykazie podpisów. Czynności sprawdzających  dokonano  w Urzędzie Miasta w dniach 30 i 31 października, 2 i 3 listopada 2017 r. oraz  6, 7 i 9 listopada 2017 r. w godzinach pracy urzędu.

Sprawdzenia kompletności i poprawności danych osób popierających wniosek dokonano według zasad określonych  w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 7 maja 2012 r. (M.P. z 2012 r. poz. 353 ze zm. M.P. z 2016 r.  poz. 230 i poz. 1128), w której określone zostało, że na karcie poparcia wniosku referendalnego powinny znajdować się:

  • treści odpowiadającej wymogom określonym w art.14 ust. 2 ustawy (tj. informacja o przedmiocie zamierzonego referendum, o braku  możliwości wycofania udzielonego poparcia oraz dane o inicjatorze i jego pełnomocniku)
  • imię i nazwisko  osoby udzielającej poparcie podane w pełnym brzmieniu,
  • adres zamieszkania  obejmujący miejscowość , nazwę ulicy  i numer domu oraz  numer mieszkania lub posesji,
  • poprawny numer ewidencyjny PESEL,
  • data udzielonego poparcia jednoznacznie określająca dzień, miesiąc i rok,
  • własnoręczny podpis osoby popierającej inicjatywę.

 Wszystkie stwierdzone odstępstwa od przyjętych zasad   oznaczone zostały na kartach poprzez zakreślenie pozycji  dotkniętej wadą.

W przypadku zakwestionowania poparcia z powodu więcej niż jednej wady podpis wadliwy zaliczany był do najwcześniej z wymienionych grup.

Pełnomocnik inicjatora referendum poinformowany został o terminie i sposobie prowadzonych czynności oraz o możliwości  ich obserwowania.

Prawne wymogi  wniosku w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji określają przepisy ustawy  z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym ( t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 400 i z 2017r.poz. 850 )  w tym szczególnie art. 4 pkt. 1, art. 13 ust. 1 i 3 oraz art.14.

Komisarz Wyborczy w oparciu o złożone dokumenty i wyniki postępowania sprawdzającego jakim poddano wykazy podpisów poparcia inicjatywy referendalnej ustalił, że:

1)      wniosek w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego złożony został z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art.14 ust.1 ustawy.

2)       inicjator referendum w sposób wystarczający spełnił wynikający z art. 13 ust. 1 i 3 ustawy obowiązek powiadomienia mieszkańców miasta Sopotu o podjętej inicjatywie przeprowadzenia referendum
o odwołanie Prezydenta przed upływem kadencji. Informacje o podjętym działaniu wraz z uzasadnieniem rozpowszechniono w prasie i  mediach lokalnych oraz  w formie obwieszczeń rozklejanych na terenie miasta.

3)      wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Prezydenta Miasta nie spełnił jednak wynikającego z art. 4 pkt 1 w związku z art. 5  ustawy warunku uzyskania poparcia przez co najmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców Sopotu.

Przy badaniu wniosku w tym zakresie Komisarz Wyborczy odniósł się do liczby mieszkańców miasta uprawnionych do głosowania i figurujących w stałym rejestrze wyborców wg stanu na koniec kwartału  poprzedzającego dzień złożenia wniosku tj. na dzień  30 września 2017 r. (wynoszącej 29.018 wyborców).

W związku z tym do  spełnieniu ustawowego wymogu poparcia złożonego wniosku o referendum konieczne było przedłożenie przez inicjatora co najmniej 2.902 prawidłowych podpisów. 

 

Weryfikacja prawidłowości danych zawartych na 355 kartach wykazu podpisów dołączonych do wniosku  wykazała że na 3071 pozycji poparcia widniejących na wykazach741 obarczonych było nieprawidłowościami.

W 432 pozycjach wykazu stwierdzone nieprawidłowości miały charakter większych lub mniejszych niedokładności utrudniających identyfikację danych mieszkańców popierających inicjatywę referendum i dotyczyły:

  • imienia (19 pozycji, w których imię podane zostało w formie pierwszej litery bądź nie zostało podane w ogóle)
  • nazwiska ( 46 pozycji, w których nazwisko było niepełne bądź zawierało błędy pisowni)
  • numeru ewidencyjnego PESEL ( 138 pozycji dla których nr PESEL był niepełny lub nieprawidłowy  a w szeregu przypadkach wpisany został nr PESEL innej osoby niż pozostałe dane ewidencyjno-adresowe pozycji)
  • adresu zamieszkania (197 pozycji o niepełnych danych adresowych najczęściej dotyczących numeru lokalu lub błędnego numeru posesji)
  • daty udzielonego poparcia ( 32 pozycje w których przy danych nie wskazano lub wskazano błędnie datę udzielonego poparcia).

Powyższe uchybienia pozwoliły jednak (szczególnie poprzez weryfikację za pomocą nr PESEL) na identyfikację wyborców w bazie rejestru i potwierdzenie w większości przypadków ich prawa do poparcia wniosku w sprawie referendum.

            Czynności sprawdzające ujawniły również, że 86 numerów ewidencyjnych PESEL zostało na wykazach podpisów podane co najmniej 2-krotnie ( 1 raz nr PESEL powtórzył się 4 –krotnie, a w 3 przypadkach 3 razy).

W takim przypadku w ocenie Komisarza Wyborczego z 177 pozycji możliwe jest uznanie za prawidłowe poparcie jedynie 86.

 

Decydujące jednak dla podjęcia postanowienia  o odrzuceniu wniosku było ujawnienie na złożonych wykazach aż 309 pozycji zawierających dane osób, które nie figurują w stałym rejestrze wyborców miasta Sopotu tj. w myśl  art. 18 § 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U.2017 poz. 15 i 1089) nie posiadają prawa wybierania a więc i prawa poparcia wniosku.  

Brak uprawnień do poparcia wniosku dla  309 pozycji na kartach wykazu, zweryfikowano również  w oparciu o system Centralnego Rejestru Informacji Dodatkowych (CRID) Krajowego Biura Wyborczego oraz  aplikację ŹRÓDŁO służącą do obsługi Systemu Rejestrów Państwowych.

 

Biorąc pod uwagę jedynie pozycje osób niefigurujących w rejestrze wyborców inicjator referendum nie spełnił warunku uzyskania pod wnioskiem poparcia udzielonego inicjatywie przez mieszkańców Sopotu. Na 3.071 złożonych podpisów uprawnienia do poparcia wniosku miało jedynie 2.762 wyborców na 2.902 wymaganych ustawą.

Zaznaczyć ponadto należy, że i w grupie 2.762 pozycji nie wszystkie zawierały poprawne dane osób składających podpis na wykazach załączonych do wniosku.

 

            W związku z powyższym należało orzec jak na wstępie.

 

 

 

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie Pełnomocnikowi  Inicjatorów  Referendum służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                               Komisarz Wyborczy: Irma Kul

Otrzymują:

1.Małgorzata Tarasiewicz

   Pełnomocnik  Inicjatora Referendum

2. Prezydent Miasta Sopotu

3. Państwowa Komisja Wyborcza

ZAŁĄCZNIKI

Rejestr zmian

  • Data utworzenia

    17-11-2017 13:02

    Wprowadził:

    Michał Elszkowski

  • Data modyfikacji

    17-11-2017 13:05

    Wprowadził:

    Michał Elszkowski