POSTANOWIENIE Komisarza Wyborczego w Gdańsku z dnia 17 listopada 2017 r. w sprawie rozpatrzenia wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego dotyczącego odwołania Prezydenta Miasta Sopotu przed upływem kadencji.
POSTANOWIENIE
Komisarza Wyborczego w Gdańsku
z dnia 17 listopada 2017 r.
w sprawie rozpatrzenia wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego dotyczącego odwołania Prezydenta Miasta Sopotu przed upływem kadencji.
Na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 400 i z 2017 r. poz. 850) po rozpatrzeniu wniosku STOWARZYSZENIA MIESZKAŃCY DLA SOPOTU o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Sopotu przed upływem kadencji, Komisarz Wyborczy w Gdańsku postanawia
odrzucić wniosek
U z a s a d n i e n i e
W dniu 21 sierpnia 2017 r. przedstawiciele Stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu złożyli w biurze Komisarza Wyborczego w Gdańsku powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum gminnego w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Sopotu przed upływem kadencji.
Złożenie powiadomienia Komisarz Wyborczy potwierdził pismem z dnia 22 sierpnia 2017 r. o sygn. DGD-778-1/2/17.
W dniu 20 października 2017 r. z upoważnienia Pełnomocnika Inicjatora Referendum - Wiceprezes Stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu - Krzysztof IWANOW, złożył Komisarzowi Wyborczemu w Gdańsku pisemny wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego, załączając do niego:
- publikacje prasowe z lokalnej prasy, ulotki informacyjne oraz zdjęcia wskazujące miejsca ich rozplakatowania na miejskich nośnikach informacyjnych,
- 355 kart zawierających łącznie 3071 pozycji osób popierających inicjatywę Stowarzyszenia.
Dołączone do wniosku karty zostały ponumerowane od nr 1 do nr 355 , oznaczono na każdej z nich ilość pozycji zawierającej podpisy (bez sprawdzania ich poprawności). Każdą kartę opatrzono ponadto pieczęcią i podpisem Komisarza Wyborczego oraz podpisem osoby dokonującej złożenia wniosku.
W celu potwierdzenia prawidłowości danych zawartych na wykazach poparcia, Komisarz Wyborczy w Gdańsku wystąpił do Prezydenta Miasta o udostępnienie pracownikom delegatury Krajowego Biura Wyborczego komputerowej bazy stałego rejestru wyborców prowadzonego w Urzędzie Miasta Sopotu. Upoważnił również pracowników gdańskiej Delegatury do przeprowadzenia samodzielnej weryfikacji wszystkich danych wskazanych na wykazie podpisów. Czynności sprawdzających dokonano w Urzędzie Miasta w dniach 30 i 31 października, 2 i 3 listopada 2017 r. oraz 6, 7 i 9 listopada 2017 r. w godzinach pracy urzędu.
Sprawdzenia kompletności i poprawności danych osób popierających wniosek dokonano według zasad określonych w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 7 maja 2012 r. (M.P. z 2012 r. poz. 353 ze zm. M.P. z 2016 r. poz. 230 i poz. 1128), w której określone zostało, że na karcie poparcia wniosku referendalnego powinny znajdować się:
- treści odpowiadającej wymogom określonym w art.14 ust. 2 ustawy (tj. informacja o przedmiocie zamierzonego referendum, o braku możliwości wycofania udzielonego poparcia oraz dane o inicjatorze i jego pełnomocniku)
- imię i nazwisko osoby udzielającej poparcie podane w pełnym brzmieniu,
- adres zamieszkania obejmujący miejscowość , nazwę ulicy i numer domu oraz numer mieszkania lub posesji,
- poprawny numer ewidencyjny PESEL,
- data udzielonego poparcia jednoznacznie określająca dzień, miesiąc i rok,
- własnoręczny podpis osoby popierającej inicjatywę.
Wszystkie stwierdzone odstępstwa od przyjętych zasad oznaczone zostały na kartach poprzez zakreślenie pozycji dotkniętej wadą.
W przypadku zakwestionowania poparcia z powodu więcej niż jednej wady podpis wadliwy zaliczany był do najwcześniej z wymienionych grup.
Pełnomocnik inicjatora referendum poinformowany został o terminie i sposobie prowadzonych czynności oraz o możliwości ich obserwowania.
Prawne wymogi wniosku w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji określają przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym ( t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 400 i z 2017r.poz. 850 ) w tym szczególnie art. 4 pkt. 1, art. 13 ust. 1 i 3 oraz art.14.
Komisarz Wyborczy w oparciu o złożone dokumenty i wyniki postępowania sprawdzającego jakim poddano wykazy podpisów poparcia inicjatywy referendalnej ustalił, że:
1) wniosek w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego złożony został z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art.14 ust.1 ustawy.
2) inicjator referendum w sposób wystarczający spełnił wynikający z art. 13 ust. 1 i 3 ustawy obowiązek powiadomienia mieszkańców miasta Sopotu o podjętej inicjatywie przeprowadzenia referendum
o odwołanie Prezydenta przed upływem kadencji. Informacje o podjętym działaniu wraz z uzasadnieniem rozpowszechniono w prasie i mediach lokalnych oraz w formie obwieszczeń rozklejanych na terenie miasta.
3) wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Prezydenta Miasta nie spełnił jednak wynikającego z art. 4 pkt 1 w związku z art. 5 ustawy warunku uzyskania poparcia przez co najmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców Sopotu.
Przy badaniu wniosku w tym zakresie Komisarz Wyborczy odniósł się do liczby mieszkańców miasta uprawnionych do głosowania i figurujących w stałym rejestrze wyborców wg stanu na koniec kwartału poprzedzającego dzień złożenia wniosku tj. na dzień 30 września 2017 r. (wynoszącej 29.018 wyborców).
W związku z tym do spełnieniu ustawowego wymogu poparcia złożonego wniosku o referendum konieczne było przedłożenie przez inicjatora co najmniej 2.902 prawidłowych podpisów.
Weryfikacja prawidłowości danych zawartych na 355 kartach wykazu podpisów dołączonych do wniosku wykazała że na 3071 pozycji poparcia widniejących na wykazach aż 741 obarczonych było nieprawidłowościami.
W 432 pozycjach wykazu stwierdzone nieprawidłowości miały charakter większych lub mniejszych niedokładności utrudniających identyfikację danych mieszkańców popierających inicjatywę referendum i dotyczyły:
- imienia (19 pozycji, w których imię podane zostało w formie pierwszej litery bądź nie zostało podane w ogóle)
- nazwiska ( 46 pozycji, w których nazwisko było niepełne bądź zawierało błędy pisowni)
- numeru ewidencyjnego PESEL ( 138 pozycji dla których nr PESEL był niepełny lub nieprawidłowy a w szeregu przypadkach wpisany został nr PESEL innej osoby niż pozostałe dane ewidencyjno-adresowe pozycji)
- adresu zamieszkania (197 pozycji o niepełnych danych adresowych najczęściej dotyczących numeru lokalu lub błędnego numeru posesji)
- daty udzielonego poparcia ( 32 pozycje w których przy danych nie wskazano lub wskazano błędnie datę udzielonego poparcia).
Powyższe uchybienia pozwoliły jednak (szczególnie poprzez weryfikację za pomocą nr PESEL) na identyfikację wyborców w bazie rejestru i potwierdzenie w większości przypadków ich prawa do poparcia wniosku w sprawie referendum.
Czynności sprawdzające ujawniły również, że 86 numerów ewidencyjnych PESEL zostało na wykazach podpisów podane co najmniej 2-krotnie ( 1 raz nr PESEL powtórzył się 4 –krotnie, a w 3 przypadkach 3 razy).
W takim przypadku w ocenie Komisarza Wyborczego z 177 pozycji możliwe jest uznanie za prawidłowe poparcie jedynie 86.
Decydujące jednak dla podjęcia postanowienia o odrzuceniu wniosku było ujawnienie na złożonych wykazach aż 309 pozycji zawierających dane osób, które nie figurują w stałym rejestrze wyborców miasta Sopotu tj. w myśl art. 18 § 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U.2017 poz. 15 i 1089) nie posiadają prawa wybierania a więc i prawa poparcia wniosku.
Brak uprawnień do poparcia wniosku dla 309 pozycji na kartach wykazu, zweryfikowano również w oparciu o system Centralnego Rejestru Informacji Dodatkowych (CRID) Krajowego Biura Wyborczego oraz aplikację ŹRÓDŁO służącą do obsługi Systemu Rejestrów Państwowych.
Biorąc pod uwagę jedynie pozycje osób niefigurujących w rejestrze wyborców inicjator referendum nie spełnił warunku uzyskania pod wnioskiem poparcia udzielonego inicjatywie przez mieszkańców Sopotu. Na 3.071 złożonych podpisów uprawnienia do poparcia wniosku miało jedynie 2.762 wyborców na 2.902 wymaganych ustawą.
Zaznaczyć ponadto należy, że i w grupie 2.762 pozycji nie wszystkie zawierały poprawne dane osób składających podpis na wykazach załączonych do wniosku.
W związku z powyższym należało orzec jak na wstępie.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie Pełnomocnikowi Inicjatorów Referendum służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Komisarz Wyborczy: Irma Kul
Otrzymują:
1.Małgorzata Tarasiewicz
Pełnomocnik Inicjatora Referendum
2. Prezydent Miasta Sopotu
3. Państwowa Komisja Wyborcza
ZAŁĄCZNIKI
Rejestr zmian
-
Data utworzenia
17-11-2017 13:02
Wprowadził:
Michał Elszkowski
-
Data modyfikacji
17-11-2017 13:05
Wprowadził:
Michał Elszkowski